• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154614
+
-

قلیچ‌داراوغلو  مدعی صندلی اردوغان

مخالفان رئیس‌جمهور ترکیه امیدوارند به لطف شرایط نابسامان اقتصادی این کشور، قدرت را در دست بگیرند

جهان‌نما
قلیچ‌داراوغلو  مدعی صندلی اردوغان

مخالفان رئیس‌جمهور ترکیه، ‌بیشتر از هر زمانی به پیروزی در انتخابات بعدی امیدوارند و معتقدند می‌توانند درصورت اجماع با هم، سرانجام از زیر سایه سنگین رجب طیب اردوغان بیرون بیایند.
به گزارش رویترز، در رأس این مخالفان کمال قلیچ‌داراوغلو، سیاستمدار کارکشته و باتجربه ترکیه‌ای و رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق قرار دارد. او در گفت‌وگو با رویترز در آنکارا، بااعتماد به نفس بالا پیش‌بینی کرده که مصائب اقتصادی که اردوغان با سیاست‌های پولی‌اش برای مردم ترکیه به بار آورده، به کمک مخالفان خواهد آمد و آنها در انتخابات بعدی، پیروز صندوق‌های آرا خواهند بود.
این سخنان، این گمانه را که قلیچ‌داراوغلو، نامزد اصلی ائتلاف 6حزب مخالف دولت در انتخابات سال آینده خواهد بود، تقویت می‌کند. قلیچ‌داراوغلو در حالی از سوی برخی به‌عنوان نامزد اصلی مخالفان دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌شود که برخی دیگر از چهره‌های سیاسی، در نظرسنجی‌ها وضعیت بهتری دارند. او درباره احتمال انتخابش به‌عنوان نامزد نهایی احزاب مخالف گفته است: «اینکه ۵ حزب دیگر مرا به‌عنوان نامزد نهایی اعلام می‌کنند، باعث افتخار من است. همچنین به این معناست که به من اعتماد دارند.»
قرار است این احزاب، طی ماه‌های آینده درباره نامزد نهایی خود مذاکره کنند، اما قبل از آن باید برای کارزار مشترک خود، بر سر مسائل اقتصادی، اجتماعی و دیگر سیاست‌های کلان به اتفاق نظر برسند. قلیچ‌داراوغلو با اعتماد به نفس بالایی گفته که بعد از حل این مسائل، هر کسی که 6حزب انتخاب کنند، رئیس جمهور بعدی ترکیه خواهد بود.
قلیچ‌دار‌اوغلو اقتصاددان است، اما برخلاف اردوغان کاریزما ندارد و سال‌هاست زیر سایه او قرار دارد. او در سال 2010رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه شد و از آن زمان، بارها از اردوغان و حزب او شکست خورده است. با این حال قلیچ‌داراوغلو و دیگر مخالفان معتقدند که زمان بالاآمدن آنها رسیده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان در پایین‌ترین سطح محبوبیت در سال‌های اخیر قرار دارد و دلیل آن هم سیاست‌های پولی او و سقوط ارزش لیر در ماه‌های اخیر بوده است. اردوغان به‌خاطر اصرار بر کاهش نرخ بهره، با بانک مرکزی این کشور به مشکل خورده است. وضعیت پولی آشفته در این کشور باعث شده هزینه زندگی به‌خصوص در میان قشر کارگر که پایگاه رأی اردوغان به شمار می‌رود، بالا برود.
بلوک مخالفان شامل ملی‌گراها، لیبرال‌ها و محافظه‌کاران می‌شود؛ هرچند سومین حزب بزرگ پارلمان، یعنی حزب دمکراتیک خلق که حامی کردهاست به ائتلاف احزاب مخالف اردوغان نپیوسته است.
جان سلجوقی از یک مؤسسه نظرسنجی مستقر در استانبول به رویترز گفته است که قلیچ‌داراوغلو اخیرا «هجومی‌تر» شده و مشخصا طوری فعالیت می‌کند که نامزد نهایی ائتلاف احزاب مخالف باشد. با این حال، او همچنان «ضعیف‌ترین نامزد» مخالفان است و اگر حمایت‌ها از او بیشتر نشود، ممکن است به نقطه ضعف آنها هم تبدیل شود.
قلیچ‌داراوغلو به‌خاطر نرم‌خویی و مدل رفتاری‌اش در ترکیه با نام «گاندی کمال» شناخته می‌شود و بسیاری برخی وعده‌ها، شعارها و استراتژی‌های او را به همین‌خاطر جدی نمی‌گیرند.‌ یکی از این وعده‌ها، عدم‌پرداخت قبض برق در اعتراض به بالارفتن۵۰درصدی تورم در این کشور بوده است.
یک نظرسنجی نشان داده که قلیچ‌داراوغلو بسیار کمتر از دیگر چهره‌ها محبوبیت دارد. او با 28.5درصد آرا به‌مراتب کمتر از 3نامزد محتمل دیگر و خود اردوغان محبوبیت دارد. آرای اردوغان در این نظرسنجی 37.9درصد بوده است. شهردار آنکارا، منصور یاواش و شهردار استانبول، اکرم امام‌اوغلو که هر دو از حزب جمهوریخواه خلق هستند، به‌ترتیب 60.4و 50.7 درصد محبوبیت دارند؛ درحالی‌که میزان محبوبیت مرا آکسنر، رهبر «حزب خوب» 38.5درصد است. به این ترتیب، براساس این نظرسنجی، تنها نامزدی که اردوغان توانایی پیروزی بر او را دارد، همین قلیچ‌داراوغلو است. قلیچ‌داراوغلو اما این نظرسنجی‌ها را بی‌اهمیت می‌داند. او گفته است: «این نظرسنجی‌ها امروز اهمیت ندارد.» او همچنین گفته است که امام‌داراوغلو و یاواش به اداره شهرهای بزرگ کشور ادامه خواهند داد.
افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های اخیر که شامل ۵۰درصد افزایش بهای برق و ۵۵درصد افزایش قیمت غذا بوده، مردم بیشتری را به زیر خط فقر کشانده است. بانک مرکزی متهم است که بعد از برکناری اعضای کمیته سیاست‌های پولی و جایگزینی آنها با همفکران اردوغان، بیشتر از همیشه در مقابل درخواست‌های اردوغان و سیاست‌های پیشنهادی او کوتاه می‌آید. قلیچ‌داراوغلو گفته است که اگر رئیس‌جمهور شود، قطعا اعضای این کمیته را عوض خواهد کرد تا استقلال داشته باشد.
او همچنین از سیاست‌های خارجی و امنیتی اردوغان هم انتقاد کرده و برای نمونه، خرید سامانه دفاع موشکی
اس-400 از روسیه را زیر سؤال برده است. خرید این سامانه، رابطه آمریکا و ترکیه را تیره کرده و باعث بروز بحران بین این دو عضو ناتو شده است. قلیچ‌داراوغلو گفته است: «قرار است از این سامانه برابر چه‌کسی استفاده کنیم؟ پول زیادی داده‌ایم و آنها همچنان در انبار خاک می‌خورند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید